Kamis, 26 November 2015

Pros dan Cons Eucalyptus

Pros dan Cons Eucalyptus

Kayu putih adalah bahan yang digunakan dalam ubat batuk, tetapi ia mempunyai kegunaan lain. Ia juga mempunyai beberapa kelemahan yang tidak dikenali. Berikut adalah beberapa maklumat untuk membantu anda membuat keputusan jika ia adalah sesuai untuk anda dan keluarga anda.

Kelebihan: A penyulingan daun menjadikan ubat untuk batuk, selesema dan sakit tekak. Ia adalah mudah didapati di lozenges dan ubat batuk di banyak pasar raya dan farmasi. Daun mengandungi tanin yang boleh mengurangkan keradangan dan dianggap antioksidan.

Banyak Pembersihan wap mengandungi minyak kayu putih, yang boleh membantu melegakan kesesakan. Penyedia penjagaan kesihatan sering mengesyorkan ia untuk keadaan seperti bronkitis dan selesema untuk membantu membersihkan dada kahak.

Seperti capsaicin, minyak kayu putih mungkin berguna topically untuk artritis dan kudis. Disapu pada kulit, ia adalah penghalau serangga yang baik (walaupun ia juga boleh menjadi "orang penghalau.") Sesetengah penghalau lambak semulajadi untuk haiwan kesayangan menggunakan kayu putih dan bukan bahan kimia yang lebih berat. Minyak yang berkenaan anti-kulat, terutamanya apabila berurusan dengan kulat kuku pada jari dan tangan.

Penggunaan tradisional mencadangkan ia mungkin berguna dalam merawat penyakit kencing manis. Kajian awal bersetuju, mungkin ada merit saintifik untuk kegunaan ini. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian perlu dilakukan sebelum ia adalah selamat untuk mencadangkan menggunakannya untuk tujuan ini.

Pokok kayu putih kadang-kadang ditanam di kawasan berawa kerana ia menyerap air yang begitu banyak. Mereka juga boleh mengurangkan kandungan garam dari beberapa tanah. Kawasan-kawasan miskin berkembang mereka untuk dijual sebagai kayu, kerana mereka membesar agak cepat dan agak tinggi.

Cons: Minyak kayu putih tidak boleh digunakan di sekitar kanak-kanak di bawah dua tahun. Kanak-kanak di bawah enam tidak boleh diberi apa-apa produk dengan kayu putih di dalamnya, kerana ia boleh menyebabkan masalah yang serius. Apabila membeli batuk jatuh atau wap menggosoknya untuk kanak-kanak, pastikan bahan ini tidak ada di dalamnya.

Jika anda mempunyai radang buah pinggang, saluran gastrousus atau saluran hempedu, tidak mengambil produk ini. Mengelakkan jika anda mempunyai penyakit hati atau apa-apa jenis masalah tekanan darah. Tanin yang terdapat di situ boleh membuat masalah ini lebih teruk. Jika anda hamil atau menyusukan bayi, jangan menggunakannya. Jika anda mempunyai asma, berhati-hati kerana ia boleh menyebabkan serangan asma.

Terdapat beberapa interaksi ubat dengan kayu putih, jadi ia adalah lebih baik bertanya kepada doktor atau ahli farmasi sebelum mengambil produk yang mengandungi ia. Juga, ingat bahawa minyak adalah toksik apabila digunakan pada kulit, tetapi ia adalah toksik apabila dimakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar