Kamis, 26 November 2015

Memilih Pengamal yang

Memilih Pengamal yang

Cuba untuk mencari seorang pengamal pelengkap bukan semudah memilih doktor. Apabila anda melawat doktor anda boleh yakin bahawa dia berkelulusan sepenuhnya, jika tidak, dia tidak akan mengamalkan. Jika anda mempunyai sebarang keraguan, anda boleh menyemak kelayakan beliau dalam direktori perubatan dan jika anda rasa anda tidak dirawat dengan betul anda boleh membuat aduan melalui saluran yang ditetapkan.

Dalam kebanyakan Eropah, pengamal pelengkap mesti mendaftar, dan profesional kesihatan hanya berdaftar yang dibenarkan untuk mengamalkan. Walau bagaimanapun, di sesetengah negara, seperti Britain, perubatan pelengkap secara keseluruhannya adalah hampir tidak terkawal dan sesiapa sahaja boleh mengamalkan, tidak kira sama ada atau tidak dia mempunyai apa-apa latihan, perubatan atau sebaliknya. Cadangan peribadi adalah salah satu cara terbaik untuk mencari ahli terapi pelengkap yang baik, tetapi anda masih perlu menyemak atau kelayakan beliau.

Ini adalah penting terutamanya jika anda telah membuat keputusan untuk mencuba terapi yang melibatkan manipulasi fizikal, seperti osteopati kiropraktik, atau yang melibatkan teknik-teknik invasif, seperti perubatan herba di mana anda menelan ubat-ubat, atau akupunktur, di mana anda needled. Jika anda rakan-rakan atau rakan-rakan tidak dapat membantu anda, tanya doktor anda jika dia dapat mengesyorkan sesiapa.

Atau hubungi pusat kesihatan semula jadi atau kesihatan kedai tempatan anda. Kadang-kadang tempat-tempat seperti ini atau perpustakaan mempunyai papan kenyataan di mana orang ramai boleh mengiklankan. Cuba berbual dengan pembantu kedai atau pustakawan, kerana mereka boleh memberikan maklumbalas positif mengenai pengamal tertentu. Kebanyakan terapi akan mempunyai badan induk yang akan memantau standard dalam terapi itu dan memastikan orang ramai dilindungi dari ahli terapi yang tidak bertanggungjawab.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar